fredag den 5. marts 2010

Jagten efter de perfekte grove boller!


Min veninde og jeg jagter gode grovboller, gerne rugbrødsboller, men er enige om, at alle dem vi finder bliver tørre, nærmest inden næste morgen. Disse fiberboller er et godt alternativ.


Opskrift:

Fiberbrød med honning 14 stk.


50 g gær

1 dl byggryn (jeg bruger mellemfine byggryn)

5 dl vand

1 dl havregryn

1 æg

2 spsk rapsolie

1 spsk honning

2 tsk salt

ca. 10 dl hvedemel eller sigtet spelt



  1. Smuldr gæren i en skål. Hæld byggryn i en anden skål.

  2. Bring vandet i kog, hæld det over byggrynene, og lad blandningen køle af til den er fingervarm. Hæld byggrynblandingen over gæren og rør godt.

  3. Tilsæt havregryn, æg, olie, honning, salt og hvedemel. Ælt til dejen er smidig. Lad den hæve i 30 min.

  4. Ælt dejen let igennem. Del den i 14 stykker, som rulles ud i cirkler på et meldrysset bord. Læg dem på en bageplade og prik med en gaffel. Lad dem hæve 30 min.

  5. Bag brødene i 225 grader varm ovn (ikke varmluft) på midterste rille i ca. 12 min. Lad dem køle på en rist.

Velbekommen!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar